Postcalcul

www.homecont.ro 

Descriere generalara a aplicatiei de postcalcul in limba engleza - scop, detalii tehnice functionale, modele implementate (ver. PDF)
Aplicatia de postcalcul descrisa pe saitul SCRIBD.com - scop, detalii tehnice functionale, modele implementate (ver. PDF)
Despre stadiul proiectului SAF-T/D406 [fisierul standard de control fiscal] cu incepere din ianuarie 2022 aici: (SAF-T/D406 dupa 01-august-2022)

Cuvant inainte. Despre Postcalcul - generalitati

Daca ati intrat pe aceasta pagina trebuie sa aveti rabdare sa cititi cel putin partea introductiva. Daca nu aveti timp va puteti īntoarce: Inapoi/GoBackInapoi La pagina anterioara

Nu va mai chinuiti sa cautati pe net sa faceti download la un program de postcalcul "perfect" care sa acopere specificul firmei dvs. Nu veti gasi asa ceva. Programul de postcalcul este "capacul" care se pune pe o oala care fierbe īn continuu. Capacul nu se pune decāt dupa ce am ales oala potrivita acelui capac (sau invers), am pregatit ingredientele, am folosit reteta cuvenita, avem aptitudinile unui bucatar, cunoastem intensitatea focului, cunoastem cāte ceva din tabieturile invitatilor ce se vor aseza la masa, stim cānd acestia vor servi acel fel de māncare s.a.m.d.
Nu uitati ca: O treime (1/3) din munca de realizare a programului de postcalcul o veti face dvs. impreuna cu colegii dvs.! (Nu e de ras si nici de mirare).
Mai jos gasiti o documentatie cu descrierea functionala a aplicatiei ce trateaza Modelul economic aplicabil la firmele prestatoare de SERVICII din care puteti trage concluzii despre utilitatea aplicatiei.
Aceasta aplicatie de calculatie a costurilor activitatilor sau articolelor (produselor) dvs. nu se poate cumpara de pe net (asa cum cumperi on-line o pereche de pantofi de pe e-pantofi sau un ceas sau telefon de pe Emag). Dam click dreapta o bagam in cos, finalizam comanda , platim cu cardu si asteptam ca maine FAN Curier, Cargus, Samdeay sau TPD sa ne-o aduca la poarta. La aplicatia asta ca si la declaratia D406/saf-t veti munci dvs. cu colegii dvs mult pina sa o puneti pe picioare.

Fara a avea intentia sa fiu vulgar stim cu totii ca toata lumea se pricepe la fotbal, politica  si masini, iar īn zilele noastre toti informaticienii se pricep la FoxPro  iar economistii la  Postcalcul (adica la contabilitatea de gestiune si calculatia costurilor). Daca firma e mica, calculatia o face de obicei patronul din condei īn agenda personala ajutat uneori de doamna contabila. Daca firma este mare iar produsele sunt multe, au structuri complicate, materiile prime variaza ca pret īn functie de furnizor, procesele tehnologice absorb multa regie invizibila si necontrolabila, atunci cu siguranta postcalculul se face īntr-un birou  specializat unde cāteva contabile muncesc destul de anevoios īntre 10 si 25 luna curenta pentru "a īnchide" luna precedenta. Scopul muncii lor este de a comunica īn final domnului director (sau actionarului principal) cāt ne costa īn realitate 1 bucata de produs finit respectiv o sticla de bere, 1 Kg de vopsea, o sticla de sana , un aragaz, o masina de tuns iarba si de ce nu un vapor sau un avion. Se fac calcule anevoioase din pix si din excel si se refac de mai multe ori. Intre timp mai apar facturi  importante "uitate" īntr-un sertar si refacem calculele. Rezultatul apare tarziu - uneori īn cel mai fericit caz pe 25 luna urmatoare adica la multe zile de la īncheierea lunii de calcul. Intre timp lumea se misca, furnizorii au modificat preturile iar o parte din clienti nu mai vor sa cumpere de la noi deoarece pot cumpara de la concurenta mai ieftin sau clientii ne "forteaza mana" sa le mai dam discounturi fiindca altfel nu mai cumpara de la noi.... Apare īntrebarea legitima a patronului: de ce oare se īntāmpla acestea ?

Pentru a putea lua o decizie īn timp optim asupra productiei, postcalculul trebuie sa ne asigure informatia postcalculata a pretului de productie deci la costul real si nu la cel estimat-antecalculat . Aceasta informatie trebuie sa fie calculata maxim pe data de 10 luna urmatoare lunii de calcul - asteptam īn principiu factura de lumina, gaz, apa, salariile si eventualele facturi de servicii/transport nesosite īnca. Sunt unii viteji care promit ca obtin aceasta informatie consistenta mai devreme - ma īndoiesc.

In continuare apare priceperea si dexteritatea personalului si f. important: detinerea unei aplicatii integrate de tip ERP care sa permita o trasabilitate a tranzactiilor financiar contabile a.ī. acestea sa poate fi agregate, ventilate si grupate rapid pe criteriile de baza pentru a identifica toate palierele de cost necesare analizelor (aici v-am pierdut nu-i asa?).


O completare la cele de mai sus facuta in anul 2019 care spune multe despre care ar fi interesul firmelor pentru postcalcul:
- 90% din firmele mari nu folosesc o aplicatie de postcalcul;
- foarte multe firme mari nu folosesc inca un sistem integrat de tip ERP sau chiar daca au un sistem ERP acesta nu ofera si partea finala de inchidere a contului 121, jurnalizarea notelor contabile, carte mare , fisa sah s.a.m.d fiind obligate sa inchida in clasicele SAGA, CIEL, Winmentor.
- multe firme detin in continuare 4-5 aplicatii separate din care se "trag datele" pentru obtinerea situatiilor finale cum ar fi: program de mijloce fixe, program de salarii, program de facturare, program separat de contabilitate, program de evidenta stocuri.

Beneficiile unei aplicatii de postcalcul si obiective urmarite:

Indiferent daca sunteti o firma de prestari de servicii, comert sau de productie principalul beneficiu pe care īl veti avea daca implementati aplicatia de postcalcul de la Homecont SRL este ca veti avea datele contabile ordonate. Īn mod special veti avea cheltuielile + veniturile ordonate si ventilate pe purtatori de cost : sectii, centre de cost, produse, clienti, paliere de cost (respectiv regii 923,924, directe 921, aux. 922 sau desfacere/marketing 925).

Documentatia aplicatiei de postcalcul

Documentatie postcalcul pentru modelul economic al firmelor de prestari de SERVICII (ver. PDF) Descriere generalara a aplicatiei de postcalcul in limba engleza - scop, detalii tehnice functionale, modele implementate (ver. PDF)
Modelul economic din prezenta lucrare este aplicabil doar la firmele prestatoare de SERVICII si eventual (partial) a celor care lucreaza pe proiecte.
Nu cautati tratarea modelelor de productie sau comert aici ca nu veti gasi.
Fiind vorba doar de servicii, stocurile si descarcarea lor nu sunt tratate īn detaliu aici.
Pentru firmele de PRODUCTIE si comert exista alte documentatii separate pentru:
1. modelul productie de serie automotive;
2. separat pentru productie pe baza de comanda/unicat;
3. separat pentru productie mica pe loturi.
4. separat pentru comert /distributie
Toate cele de mai sus au īn centru functionalitatea stocurilor respectiv FIFO sau CMP sau identificare specifica dupa caz urmarind pretul de stoc complet inclusiv CTA.
Exista sub -variante de postcalcul ce executa si suplinesc īn amonte lipsa de functionalitate a aplicatiilor ERP anglo-saxone care NU permit calculul de descarcare K pentru materii prime si materiale si nici identificarea specifica a pretului de stoc de cumparare inclusiv CTA.

Descrierea functionala a aplicatiei de postcalcul

Modul postcalcul extern* – descriere functionala
Cui se adreseaza aplicatia ?

Aplicatia se adreseaza firmelor medii-mari care īntrunesc urmatoarele caracteristici:

  • activitatea de baza este de productie, servicii sau comert (cu distributie in principal)
  • Exista (detineti) o aplicatie ERP bazata pe Oracle, MYSQL, SQLSERVER, Progress sau DBF (FoxPro) cu acces la serverul de baza de date direct sau prin ODBC.
    Era sa uit: programul de postcalcul Homecont se conecteaza nativ la cea mai populara aplicatie financiar contabila din Romania pentru obtinerea rezultatelor specifice postcalculului.
  • sau exista mai multe module independente neīnchegate:
    • program(e) de urmarirea productiei
    • program gestiune stocuri
    • program salarii
    • program facturare
    • program contabilitate
    • program incasari/plati, gestiune terti
    • program mijloace fixe
  • activitatea de postcalculatie dureaza mai multe zile fiind prelucrata redundant īn mai multe formate (manual, Excel, Fox s.a.m.d)
  • se doreste o urmarire exacata a pretului de cost īn interval optim de timp
Ce va oferim noi?

Postcalcul - extras din doc... by on Scribd

O aplicatie externa de postcalculatie care se conecteaza la baza dvs. de date si extrage informatiile īn stare bruta. Apoi aceste informatii sunt asezate pe paliere de cost asa cum este recomandat īn manualele de specialitate, practic se porneste de la preluarea informatiei din starea contabila-pe tipuri de cheltuieli si se ventileza aceasta pe purtatorii principali de cost. In final sunt prezentate rapoarte de analiza a costurilor pe palierele de cost importante:

  • produse finite sau semifabricate - cost total sau partial
  • centre omogene de cost (sectii, ateliere)
  • paliere de cost reprezentative:
    • cheltuieli directe - cont 921
    • cheltuieli indirecte de sectie - 923
    • cheltuieli de transport si alte servicii interne - 922
    • cheltuieli de administratie -924
    • cheltuieli comerciale - 925
  • Costul total sau partial al unitatii economice

Sau sunt prezentate rapoarte detaliate sau recapitulative pe elemente de cheltuiala, articole de calculatie sau consumuri de materiale.

Ca o sinteza - practic se asigura raspuns la īntrebarea: cāta apa minerala consumata de dl. Director la secretariat (924) se regaseste īntr-o tona de produs finit sau īntr-o unitate unica de ambalare (o sticla de bere Excelsior PET 2L sau īntr-un borcan de 400g de iaurt degresat cu 0,1%Grasime). Bineninteles este o gluma -am fi interesati mai degraba de costul regiilor ce se ascund in produs.

Rapoartele pot fi obtinute la alegere in unul din formatele clasice: la imprimanta, in ecran, in EXCEL sau in alt formate - DBF,PDF, TXT, HTML.

La ce  īntrebari īncearca sa raspunda programul ?
  1. Cīt m-a costat o unitate de produs finit īn luna x sau pe perioada y ?
  2. Cīt mą costą o unitate din produsul x diferentiat pe fiecare client ? (aici sunt luate īn calcul cheltuielile de desfacere 925 contextual pe fiecare client )
  3. Care sunt costurile ocazionate pe o sectie de productie ?
  4. Care este costul total pe firma ?
  5. Care sunt componentele de cost din care este alcatuita o unitate de produs ? (cāte directe/921,cāte indirecte/923, cāte CGI/924 etc…)
Cum se face ca le stim pe toate asa repede?

Nu - noi nu le stim pe toate. Acesta nu e un program de salarii, mijloace fixe sau contabilitate care se instaleaza asa cum este. Acesta este un produs super-customizat care se adpteaza pt. fiecare client. Fiecare "instalare" de postcalcul reprezinta un proiect separat īn al carui pret intra:

  • analiza cerintelor dvs.
  • adaptarea programului conform cerintelor
  • instalatrea
  • scolarizare/documentatie 

Cum abordam proiectul de postcalul?

Scurta prezentare aplicatie si cum se desfasoara implementarea.

A. Scopul acestei aplicatii de postcalcul costuri este urmatorul:

1. Scop principal: determinarea costului total real postcalculat lunar sau periodic (TOTAL COST) distribuit simultan pe centre de cost, purtatori de cost (produse, semifabricate), nivele structurale formate din conturi de clasa 9 (model Francez 921,922,923,924,925).
2. Obiective derivate ale aplicatiei:
- repartizarea variatiilor de pret de cumparare pentru articolele de stoc cumparate daca stocul se tine la Standard (o alta metoda decat cele normale: FIFO, CMR, CMP sau identificare specifica);
- calcularea costurilor pe elemnte ale structurii organizatorice sau pe activitati (sectii, ateliere, birouri etc.);
- calcularea costurilor alocate pe paliere de cost formate din conturi de clasa 9 (model francez);
- ventilarea tuturor cheltuielilor si a veniturilor;
- alocarea costurilor si a veniturilor pe purtatori de cost finali (produse finite/semifabricate) raspunzandu-se la īntrebarea: cat ma costa 1 cutie de bere Tuborg 500ml, 1 borcan cu iaurt 0,1% de 400 ml, 1 saltea relaxa, 1 cutie de viteze Mercedes SL200, 1 mp inchiriat la clientul x, un vapor, un avion s.a.m.d;

B. Descrierea sumara a aplicatiei de postcalcul:

Punctual este vorba de o aplicatie de analiza costuri externa ERP-ului dvs (Postcalcul) scrisa si dezvoltata īn ultimii 12 ani care stie sa faca urmatoarele:
1. Se conecteaza la sursa (sursele) de date ale clientului (sursa in general este baza de date pe care sta ERP-ul clientului: ORACLE, MySQL, Progress, Fox, Saga, etc.) - daca e SAP de ex. si nu putem sa ne conectam direct vom merge pe fisiere exportate din aplicatia mare. Poate aveti si un program de salarii extern sau Mfixe si trebuie sa preluam si de acolo toate cheltuielile cu salarii/munca vie sau amortizari.
2. Extrage date fin-contabile pe o perioada impusa (o luna in general). Poate prelucra usor sute de mii de tranzactii pe un PC bun (I3 la 3400 sau mai mare).
3. Analizeaza, ordoneaza, aliniaza, ventileaza si reaseaza datele financiar-contabile pe purtatori de cost (produse, servicii, centre de cost, paliere de cost 921,922,923,924,925)
4. Face calculul la cost complet (ideal) sau partial directe+regie1+regie2 pina la nivelul convenit cu beneficiarul (tindem totusi la costul complet)
5. Furnizeaza apoi un set de mai multe rapoarte specifice pe cheltuieli, produse, paliere de cost s.a.m.d (multe se configureaza cu beneficiarul)
6. Era sa uit: daca implementarea e ok vedem la sfarsit si o fise de postcalculatie a finitului cu toate cheltuielile de la surub, piulita, garnitura pina la salarii directe si utilitati repartizate pe unitatea de finit. Si vedem si semifabricatele (341) consumate in finitul X (345).
Toate rezultatele sunt oferite in format localizat pentru Romania adica atat contabilul cit si inginerul vor fi multumiti - chiar daca aplicatia dvs este anglo-saxona rezultatele vor fi pe model Francez (adica Romanesc ca la Cartea Verde).

C. Ce avem de facut pentru a aborda corect implementarea aplicatiei de postcalcul?

Aplicatia a fost dezvoltata atat pentru firme din zona automotive cit si pentru productie de serie sau comanda. Mai nou am dezvoltat si pentru firme de servicii. Nu facem experiente (prea mari) pe dvs. - singura munca din partea dvs. va fi in partea de analiza (1 luna probabil) in care veti furniza modelul actual economic pe care se va mapa aplicatia respectiv:
- stabilire centre de cost, marci salariati (daca e cazul);
- identificare cheltuieli si venituri;
- stabilire purtatori principali (produse la nivel de unitate de ambalare - o anvelopa, o pompa, o cutie de bere, un borcan de iaurt, un ambreiaj etc.);
- stabilire metode, procenti si reguli de absorbtie a cheltuielilor indirecte catre puratorii de cost adica cum repartizam regie_1 (923), regie_2 (924) si utilitati (922) catre directe (921). Asta e cea mai grea activitate atat din partea dvs. cat si a noastra!
Durata de implementare (rezonabila ) completa in conditiile in care totul merge snur este de minimum 3 luni.
Putem face prezentare live la sediul dvs- maxim 2 ore - suficient ca sa va puteti face imediat un punct de vedere. Daca doriti sa stam mai mult de vorba putem sa si depasim cele 2 ore.
Pentru orice alte cerinte va putem furniza detalii īn timp rezonabil - de obicei īn aceiasi zi din momentul lansarii cerintei/īntrebarii pe email sau telefonic.

Postcalculul activitatii de inchiriere spatii. Property Management-Facility Management

Programul de postcalcul a fost adaptat in ultimii ani pentru calculul costurilor activitatilor de inchiriere spatii cunoscuta in limbajul anglo-saxon ca Property Management respectiv Facility Management.
Specific inchirierii de spatii si utilitati regasim calcul costului per client, per metru patrat/mp, costul cu utilitatile din care foarte important costul utilitatilor refacturate la (cont 4613), costul suprafetelor nealocate/neinchiriate, costul directe si indirecte pe structura.
Vezi detalii in sectiunea postcalcul servicii.

Oferta generala de produse si servicii

HC2010) Citeste si despre cizmaria informatica aici

Inapoi/GoBackInapoi La pagina anterioara 

Last Updated on 03.10.2022 by Homecont SRL